EQ-lägerbål

Att vara redo är ingenting du är utan någonting du blir.

Nu söker vi fler ledare så att fler barn kan bli redo att göra spännande och roliga saker tillsammans. Du behöver inte vara scout sedan tidigare, vi lär dig allt du behöver veta!

Har du inte möjlighet att vara med varje gång är det inget krav, vill du hellre du vara med någon enstaka gång eller vara med som hjälpledare är du varmt välkommen att kontakta någon av ledarna. Tillsammans ser vi till att ge barn en utmanande och utvecklande fritid med fullt  av friluftsliv och kompisar. Dessutom får du möjlighet att utveckla ditt ledarskap  gå utbildningar. Vi har 3 nivåer av ansvar: Ledare, Mötesförälder och Kårstyrelse:

Ledare

Du blir en del i vårt ledarteam, är med på och planerar möten och hajker och delar ansvaret för verksamheten och barnen. Som ledare blir du en värdefull nyckelperson i verksamheten och en viktig person för barnen.

Vad krävs av dig?

• Att du går kursen Trygga möten.
  • Att du kan vara med på en majoritet av de 15–20 aktiviteterna under en termin.
  • Att du vill vara scoutledare.
  • Att du inte är rädd att lära nya saker.

Passar dig som:

• Har tid och lust att engagera dig.
  • Tycker att det är roligt att vistas bland barn.
  • Tycker att det är utvecklande att lära av och med barnen

Mötesförälder

På vissa möten behöver vi extra hjälp av föräldrar. Det kan handla om allt från att stötta med att hålla ordning på barnen till att hålla i vissa aktiviteter (efter instruktion). Exempel på möten då vi behöver hjälp kan vara matlagnings- och hantverksmöten och hajker och utflykter. Vi kommer att vara noga med att förbereda dig vid behov, så du behöver inte vara orolig för att inte kunna det du behöver kunna. Som mötesförälder ger du oss förutsättningar att skapa en mer intressant och utvecklande verksamhet för barnen och vi uppskattar din hjälp väldigt mycket.

Vad krävs av dig?

• Att du går kursen Trygga möten.
  • Att du kan avsätta en kväll eller helgdag då och då för att vara med oss på aktiviteter.
  • Att du inte är rädd att lära nya saker vid behov.

Passar dig som:

• Har tid och lust att engagera dig.
  • Tycker att det är roligt att vistas bland barn.
  • Tycker att det är utvecklande att lära av och med barnen

Kårstyrelse

Styrelsen är kårens högsta beslutande organ. Styrelsen har flera olika roller så som ordförande, vice ordförande, sekreterare, kassör och ledamot.

Ordförande
Leder arbetet, kallar till sammanträden och ser till att de hålls på ett korrekt sätt. Ordföranden ser även till att besluten som fattas verkställs och kan ställas till svars.

Vice ordförande
När styrelsens ordinarie ordförande är frånvarande träder vice ordförande in och axlar dennes ansvar och utför dennes uppgifter. När ordinarie ordförande finns tillgänglig fyller den vice ordförande samma funktion som en ledamot.

Kassör
Ser till att föreningens ekonomi sköts på rätt sätt och ansvarar bland annat för bokföring och bokslut.

Sekreterare
Har en administrativ roll. Det ingår att förbereda styrelsesammanträden och föreningsstämmor, att föra protokoll, att få dessa undertecknade.

Ledamot
Fungerar som ett stöd för ordföranden och utför de uppgifter som delegeras

Vad krävs av dig?

• Att vara med på möte 1-2 gånger om året samt.
  • Att utföra mindre arbeten under året du är med i styrelsen.

Passar dig som:

• Inte har så mycket tid, men vill ändå vara med att stötta och påverka Scoutkårens utveckling