Scoutdräkten

Komplett scoutdräkt utgörs av antingen scoutskjorta, scout-T-shirt eller scoutpiké, tillsammans med halsduk. Equmeniascouternas halsduk är lila (alla förbund har olika färger på halsdukarna). Halsduken rullas och läggs ovanpå kragen. Halsduken bärs antingen knuten eller ihophållen av en sölja.  Till scoutdräkten hör även Treklöver-Gilwellhalsduk, som får användas i stället för förbundshalsduk. Scoutdräkt bärs av alla scouter, oavsett åldersgrupp. Om en Equmeniascout representerar Sverige, ex på internationella scoutläger, bärs Scouternas officiella halsduk.

Skjortan pryds sedan med märken som från bland annat läger, kunskapsbevis eller patrulltillhörighet, framför allt representerar varje märke ett minne som scouterna delar med varandra.

märkenas placering på Scoutskjortan

Priser och beställning av scoutskjorta och basmärken