Blå hajk 2022

19 december, 2021 av Christer

Blå Hajken Vikväringarna är ett relativt nytt arrangemang som startade 2021 under namnet Blå Hajken Äventyrarna men går fr.o.m. 2022 års upplaga under namnet Blå Hajken Vikväringarna.
Hajken vänder sig till äventyrarscouter födda mellan 2007-2009, dvs varit äventyrarscouter under vårterminen innan hajken.

Blå Hajken är en över 70-årig tradition som har sina förfäder i Forsfararna, Jägarna och Friskyttarna.

Tidigare har dessa arrangemang varit endast för utmanare och äldre.

Ordet Vikväringar (Vikens försvarare) är en forntida benämning på det folk som bor och försvarar vikarna i gränslandet mellan nuvarande Sverige och Norge, det är i detta område som vår hajk rör sig. Namnet förekommer i skrift första gången år 1021, alltså precis 1000 år innan Blå Hajken Vikväringarna startade.

Mer information finns på Blå hajks hemsida